Δέκα οργανώσεις καταναλωτή στην Ευρώπη, ανάμεσά τους και οι ελληνικές ΕΚΠΟΙΖΩ και ΕΚΠΑ, προσφεύγουν στις αρχές προστασίας δεδομένων κατηγορώντας την Google παραπλανητικές τακτικές στις ρυθμίσεις για τη συλλογή δεδομένων χρήσης.
Η Google «χρησιμοποιεί παραπλανητικό σχεδιασμό, ασαφή γλώσσα και παραπλανητικές επιλογές όταν οι καταναλωτές δημιουργούν ένα λογαριασμό Google, ώστε να αποκτήσει δικαιώματα για πιο εκτεταμένη και εντατικότερη επεξεργασία δεδομένων» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη, το οποίο προσέφυγε στην ελληνική αρχή δεδομένων μαζί με την Ένωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα της Ζωής.
Οι δύο οργανώσεις συμμετέχουν σε ευρωπαϊκή πρωτοβουλία υπό τον συντομισμό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC), μαζί με ενώσεις στην Τσεχία, τη Νορβηγία, τη Γαλλία, τη Σλοβενία, την Ολλανδία, τη Δανία και τη Σουηδία. Στη Γερμανία, η ένωση VZBV έστειλε προειδοποιητική επιστολή στη Google πριν καταθέσει αγωγή.
Όπως επισημαίνουν οι οργανώσεις, οι χρήστες που ανοίγουν νέους λογαριασμούς στη Google χρειάζονται μόνο ένα κλικ για να αποδεχτούν τους προεπιλεγμένους όρους της εταιρείας για τη συλλογή δεδομένων, ενώ αν επιθυμούν να απενεργοποιήσουν τις ρυθμίσεις αυτές πρέπει να ακολουθήσουν μια περίπλοκη διαδικασία με 10 κλικ.
Σύμφωνα με την BEUC, η τακτική αυτή παραβιάζει την ευρωπαϊκή νομοθεσία GDPR (Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων), ο οποίος ορίζει ότι οι προεπιλεγμένες ρυθμίσεις πρέπει να επιτρέπουν την ελάχιστη δυνατή συλλογή δεδομένων.
«Εν συντομία, όταν ανοίγουν ένα λογαριασμό Google, οι καταναλωτές υποβάλλονται σε συνεχή παρακολούθηση, ‘εξ ορισμού’ και ‘εκ του σχεδιασμού’» αναφέρει το ΚΕΠΚΑ.
Το πρόβλημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία αν ληφθεί υπόψη ότι οι χρήστες κινητών Android είναι αναγκασμένοι να δημιουργούν λογαριασμό στη Google για να κατεβάζουν εφαρμογές από το Google Play.
«Η Google είναι επανειλημμένα παραβάτης. Έχουν περάσει ήδη πάνω από 3 χρόνια που καταθέσαμε παράπονα εναντίον της Google, για τις πρακτικές εντοπισμού των χρηστών και η Ιρλανδική Αρχή Προστασίας Δεδομένων, που ήταν επικεφαλής αυτής της υπόθεσης, δεν έχει ακόμα λάβει καμιά απόφαση. Εν τω μεταξύ, οι πρακτικές της Google δεν έχουν αλλάξει. Εξακολουθεί να παρακολουθεί συνεχώς και να δημιουργεί τα προφίλ των καταναλωτών» δήλωσε η Ούρσουλα Πάτσι, αναπληρώτρια διευθύντρια της BEUC.
Απαντώντας στις καταγγελίες, η Google υποστήριξε ότι οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τις ρυθμίσεις στα μέτρα τους.
«Οι επιλογές αυτές φέρουν ξεκάθαρη σήμανση και είναι σχεδιασμένες να γίνονται εύκολα κατανοητές. Βασίστηκαν σε εκτενείς ερευνητικές προσπάθειες, κατευθύνσεις αρχών προστασίας δεδομένων και σχόλια χρηστών. Είμαστε δεσμευμένοι στο να διασφαλίζουμε ότι οι επιλογές αυτές είναι ξεκάθαρες και απλές» δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας σύμφωνα με το Reuters.
Όπως επισημαίνει το πρακτορείο, οι αντιμονοπωλιακές αρχές της ΕΕ έχουν επιβάλει στη Google πρόστιμα άνω των 8 δισ. δολαρίων και διεξάγουν ακόμα δύο έρευνες.
Σε περίπτωση που κριθεί ένοχη για παραβίαση των κανονισμών, ο γίγαντας του Διαδικτύου αντιμετωπίζει επιβολή νέου προστίμου που αντιστοιχεί στο 2% του παγκόσμιου τζίρου του.
Πηγή: in.gr
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 1/7/2022)
Join the Conversation →