«Στόχος να συμμορφωθεί η εταιρεία με τα δικά μας πρότυπα» τόνισε ο επίτροπος για Ψηφιακά Θέματα, για να απαντήσει ο Ζάκερμπεργκ μέσω Τύπου: «Εχουμε ανάγκη περισσότερη κανονιστική ρύθμιση»
Ο επικεφαλής της Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, έφτασε στις Βρυξέλλες στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, συναντήθηκε με τρεις από τους κορυφαίους Ευρωπαίους αξιωματούχους και δεν θέλησε να κάνει ούτε μία δήλωση στους δημοσιογράφους που προσπαθούσαν μάταια να μάθουν κάθε λεπτομέρεια από τις κινήσεις και τις επαφές του. Ο Ζάκερμπεργκ επισκέφθηκε την πρωτεύουσα των ευρωπαϊκών θεσμών για δεύτερη φορά μετά το σκάνδαλο της Cambridge Analytica το 2018. Δεν θα είχε και τις καλύτερες αναμνήσεις από τότε, αφού είχε εξεταστεί από τους ευρωβουλευτές για τη διαρροή προσωπικών δεδομένων από 2,7 εκατομμύρια χρήστες του Facebook στην Cambridge Analytica.
Ο Ζάκερμπεργκ είχε περάσει δύσκολες στιγμές, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Παρά το απολογητικό του ύφος τότε, οι ευρωβουλευτές δεν είχαν απολύτως πεισθεί. Αυτήν τη φορά ο διευθύνων σύμβουλος του «γίγαντα του Διαδικτύου» συναντήθηκε με την εκτελεστική αντιπρόεδρο της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπεύθυνη και για την Ψηφιακή Πολιτική της ΕΕ αλλά και με υψηλή εποπτεία στον Ανταγωνισμό, με τον υπεύθυνο επίτροπο για Ψηφιακά Θέματα Τιερί Μπρετόν και την αρμόδια για θέματα Διαφάνειας Βέρα Γιούροβα. Το μοναδικό φωτογραφικό -και μόνο- στιγμιότυπο που επετράπη να βγει στη δημοσιότητα ήταν με την επίτροπο Διαφάνειας, προς μεγάλη δυσαρέσκεια των διεθνών μέσων ενημέρωσης που επέκριναν σκληρά την Κομισιόν.
«Φοβάμαι ότι είναι απόφαση των δύο πλευρών να δώσουν πρόσβαση στα μέσα ενημέρωσης ή όχι» ήταν η «γραμμή» που ανακοίνωσε ο επικεφαλής εκπρόσωπος Τύπου της Κομισιόν Ερίκ Μαμέρ. «Και οι άλλες συναντήσεις προβλέπονται να είναι αυστηρά προσωπικές διμερείς επαφές, κάτι που συμβαίνει με τις πς περισσότερες συναντήσεις» τόνισε.
Στην πρωτεύουσα του λόμπι
Ο Μαμέρ δεν έχει άδικο. Στην «πρωτεύουσα του λόμπι», δηλαδή τις Βρυξέλλες, όλες οι σοβαρές εταιρείες της Σίλικον Βάλεϊ έχουν γραφεία. Η πίεση των εταιρειών είναι έντονη. Σύμφωνα με στοιχεία του γραφείου της Διεθνούς Διαφάνειας στο Βέλγιο, μόνο το 2019 η Google δαπάνησε 8 εκατ. ευρώ για lobbying στις Βρυξέλλες, ενώ οι δαπάνες των Google, Amazon, Facebook και Apple αυξήθηκαν κατά 510% από το 2014! Συνήθως, οι συναντήσεις με τα στελέχη των εταιρειών δεν τραβούν τα φώτα της δημοσιότητας. Ωστόσο, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ είναι πλέον μια παγκόσμια δημοσιότητα. Η επίσκεψη του Ζάκερμπεργκ στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν ήταν καθόλου τυχαία. Συνέπεσε με δύο σημαντικές κινήσεις της Κομισιόν.
«Το ζητούμενο δεν είναι να προσαρμοστούμε εμείς, αλλά η εταιρεία να συμμορφωθεί με τα δικά μας πρότυπα» τόνισε ο Μπρετόν και προσέθεσε ότι «καθένας οφείλει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του όσον αφορά τις δηλώσεις και τα περιεχόμενα που ανταλλάσσονται στο Ιντερνετ. Αυτό γίνεται μέχρι τώρα στη βάση κωδίκων συμπεριφοράς και εθελοντικών προσεγγίσεων των μεγάλων παικτών». «Δεδομένης της έκτασης που έχουν λάβει ορισμένες παρεκκλίσεις, καθώς και των κινδύνων για τη δημοκρατία, χρειάζεται μια περισσότερο υποχρεωτική και συγκεκριμένη προσέγγιση. Θα την οικοδομήσουμε με ευθύνη» κατέληξε. Από την πλευρά του, ο Ζάκερμπεργκ, σε άρθρο του που δημοσιεύτηκε την επομένη της επίσκεψής του στις Βρυξέλλες στη βρετανική εφημερίδα «Financial Times», ανέφερε πως «οι γίγαντες της τεχνολογίας έχουν ανάγκη περισσότερη κανονιστική ρύθμιση» «Δεν πιστεύω πως οι ιδιωτικές επιχειρήσεις πρέπει να παίρνουν μόνες τόσες αποφάσεις, όταν αυτές θίγουν θεμελιώδεις δημοκρατικές αξίες» σημείωσε στο άρθρο του, υπενθυμίζοντας ότι πέρυσι «είχε ζητήσει να υπάρξουν κανονιστικές ρυθμίσεις σε τέσσερις τομείς: στις εκλογές, στα επιβλαβή περιεχόμενα, στην ιδιωτική ζωή και στη δυνατότητα μεταφοράς των δεδομένων».
Κανόνες
Πάντως, η επίσκεψη του επικεφαλής της Facebook, της WhatsΑpp και των άλλων εταιρειών δεν άλλαξε τα σχέδια της Κομισιόν. Δύο μέρες μετά την αποχώρησή του, η Επιτροπή ανακοίνωσε το πλαίσιο των κανόνων για την τεχνητή νοημοσύνη. Σκοπός είναι να γίνει η Ευρώπη σημαντικός παγκόσμιος ανταγωνιστής στον έλεγχο των δεδομένων. Γι αυτό, οι Βρυξέλλες θέλουν να δημιουργήσουν μια ενιαία αγορά, να δημιουργηθούν μεγάλες συλλογές με τα δεδομένα της Ευρώπης, ώστε να απελευθερωθεί από την εξάρτηση από ξένες εταιρείες τεχνολογίας. Τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Facebook, η Google, η Αpple και η Amazon θα θελήσουν να προστατεύσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τον έλεγχο των δεδομένων. Στόχος της ΕΕ είναι η προσέλκυση επενδύσεων της τάξης των 20 δισεκατομμυρίων ευρώ στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Γι αυτό τον λόγο είναι σε εξέλιξη διαβούλευση, η οποία είναι αποδεκτή από τη βιομηχανία software. «Η τεχνητή νοημοσύνη αφορά στα μεγάλα δεδομένα. Και όλοι γνωρίζουμε ότι όσο περισσότερα δεδομένα έχουμε, τόσο πιο έξυπνοι είναι οι αλγόριθμοι. Αυτή είναι μια πολύ απλή εξίσωση και ως εκ τούτου είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πρόσβαση, αλλά και έλεγχο, σε δεδομένα που βρίσκονται εκεί έξω» δήλωσε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Πηγή: Έθνος
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 27/2/2020)
Join the Conversation →