nowmag.gr

Περισσότερα από €12 δισ. ετησίως κοστίζει στους Ευρωπαίους πολίτες η επιλογή της αντικατάστασης των συσκευών τους, όπως smartphones, αντί της επισκευής τους. Το λεγόμενο “δικαίωμα στην επισκευή” βρίσκεται στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης εδώ και αρκετά χρόνια και πλέον, φαίνεται να σημειώνεται πρόοδος επί της θεσμοθέτησης του σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την προσωρινή πολιτική συμφωνία, που επετεύχθη μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, επί της πρότασης, την οποία η Επιτροπή υπέβαλε τον Μάρτιο του 2023, σχετικά με κοινούς κανόνες για την προώθηση της επισκευής των καταναλωτικών αγαθών.

Στη βάση της πρότασης, όταν ένα ελάττωμα εμφανίζεται εντός της νόμιμης εγγύησης, οι καταναλωτές πλέον θα επωφελούνται από παρατεταμένη νόμιμη εγγύηση ενός έτους, εάν επιλέξουν την επισκευή του προϊόντος. Μεταξύ άλλων, το υπό συζήτηση θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι οι κατασκευαστές θα υποχρεούνται στο μέλλον να επισκευάζουν προϊόντα, ακόμη και μετά τη λήξη της νόμιμης εγγύησης, ενώ εισάγει κίνητρα, όπως κουπόνια στους καταναλωτές, ώστε να επιλέγουν την επισκευή αντί της αντικατάστασης.

Πολιτική συμφωνία επί των νέων δικαιωμάτων των καταναλωτών για εύκολες και ελκυστικές επισκευές

Αφού λήξει η νόμιμη εγγύηση, οι καταναλωτές θα μπορούν να ζητούν ευκολότερη και φθηνότερη επισκευή των ελαττωμάτων προϊόντων, που είναι τεχνικώς επισκευάσιμα (όπως ταμπλέτες, έξυπνα κινητά, αλλά και πλυντήρια ρούχων, πλυντήρια πιάτων).

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα την πολιτική συμφωνία. Αφού εκδοθεί επίσημα, η οδηγία θα αρχίσει να ισχύει την 20η ημέρα από τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τί προβλέπει

Σύμφωνα με το σχετικό σχέδιο νόμου, εντός της νόμιμης περιόδου εγγύησης, τα καταστήματα θα πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στην επισκευή, όταν αυτή είναι φθηνότερη ή κοστίζει το ίδιο με την αντικατάσταση του προϊόντος, εκτός αν η επισκευή είναι ανέφικτη ή δεν βολεύει τον καταναλωτή. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν, επίσης, να παρατείνεται η νόμιμη εγγύηση ενός προϊόντος κατά ένα χρόνο μετά την επισκευή του.

Μετά τη λήξη της νόμιμης εγγύησης για προϊόντα, όπως πλυντήρια ρούχων, ηλεκτρικές σκούπες, κινητά τηλέφωνα και ποδήλατα, οι καταναλωτές θα εξακολουθούν να έχουν το δικαίωμα να ζητούν την επισκευή τους.

Το “δικαίωμα επισκευής” συμπληρώνει διάφορες άλλες προτάσεις που υπέβαλε η Επιτροπή για την επίτευξη βιώσιμης κατανάλωσης καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής των προϊόντων και θεσπίζει το πλαίσιο ενός πραγματικού “δικαιώματος επισκευής” σε όλη την Ε.Ε.

Όταν εγκριθούν, οι νέοι κανόνες θα παρέχουν στους καταναλωτές ένα νέο “δικαίωμα επισκευής”, τόσο εντός, όσο και εκτός της νόμιμης εγγύησης, χάρη στο οποίο θα μπορούν πιο εύκολα και με οικονομικά αποδοτικότερο τρόπο να επισκευάζουν τα προϊόντα. αντί να τα αντικαθιστούν με νέα προϊόντα.

Έτσι, θα προκύψουν οφέλη, όπως η εξοικονόμηση χρημάτων για τους καταναλωτές, η τόνωση της κυκλικής οικονομίας και η στήριξη των στόχων της βιώσιμης κατανάλωσης και της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας μέσω της μείωσης των αποβλήτων.

Σήμερα, πολλοί καταναλωτές αποφεύγουν να επισκευάζουν τα προϊόντα τους, είτε γιατί το σχετικό κόστος είναι απαγορευτικό, είτε γιατί δυσκολεύονται να βρουν υπηρεσίες επισκευής, είτε γιατί τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του προϊόντος τους, εμποδίζουν την επισκευή.

Επιπτώσεις στο περιβάλλον

Το γεγονός ότι πετάμε στα σκουπίδια αγαθά, που θα μπορούσαν να επισκευαστούν, προκαλεί τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Εξαιτίας αυτής της πρακτικής σπαταλώνται κάθε χρόνο στην ΕΕ 30 εκατομμύρια τόνοι πόρων και παράγονται 261 εκατ. τόνοι εκπομπών ισοδύναμου CO2, καθώς και 35 εκατ. τόνοι αποβλήτων.

Συνολικά, οι καταναλωτές, που αγοράζουν καινούρια προϊόντα αντί να επισκευάζουν τα παλιά τους, χάνουν περίπου €12 δισ. ετησίως. Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 77% των πολιτών της Ε.Ε. θα προτιμούσε να επισκευάζει τα προϊόντα του, αντί να αγοράζει καινούρια.

Πηγή: https://www.sepe.gr/

You May Like This