Η απόφαση της Google να τερματίσει τα cookies από τρίτα μέρη είχε καταστεί ήδη στόχος σειράς αντιμονοπωλιακών αγωγών καθώς και έρευνας από την αμερικανική γερουσία. Πλέον, οι προσπάθειές της ελέγχονται και από τις ρυθμιστικές αρχές.
Στις 8 Ιανουαρίου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου ξεκίνησε έρευνα με σκοπό να εξακριβώσει το κατά πόσο οι προτάσεις της Google σχετικά με την αντικατάσταση των cookies που παρέχονται από τρίτους -μέσω μιας πρωτοβουλίας την οποία η Google έχει ονομάσει Privacy Sandbox- “ενδεχομένως θα οδηγούσε στη συγκέντρωση ακόμη μεγαλύτερου μεριδίου των διαφημιστικών δαπανών στο οικοσύστημα της Google, σε βάρος των ανταγωνιστών της” σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της επιτροπής.
Δεχόμενη πιέσεις τόσο από κυβερνήσεις όσο και καταναλωτές, αποτέλεσμα των προβληματισμών τους σχετικά με την παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών, η Google ανακοίνωσε πριν από ένα χρόνο πως προτίθεται να απενεργοποιήσει τα cookies τρίτων μέχρι το 2022 στο Chrome, την εφαρμογή περιήγησης στο διαδίκτυο που έχει αναπτύξει και χρησιμοποιείται από ποσοστό άνω του 60% του συνόλου των χρηστών. Η κίνηση αυτή πρακτικά θα απενεργοποιήσει ένα βασικό μηχανισμό παρουσίασης στοχευμένων διαφημίσεων και περιεχομένου, στις διάφορες ιστοσελίδες. Κατ’ επέκταση, θα μπορούσε να υποσκάψει τη δυνατότητα των κατόχων αυτών των ιστοσελίδων να βγάζουν χρήματα από τις διαδικτυακές διαφημίσεις, ωθώντας ανθρώπους, τα δεδομένα τους και -μαζί με αυτούς- τα διαφημιστικά κονδύλια ακόμη βαθύτερα εντός των τειχών των ήδη κυρίαρχων παροχών της Google, σύμφωνα με στελέχη που δραστηριοποιούνται στους τομείς της τεχνολογίας και της δημοσίευσης περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Η απόφαση της Google να απενεργοποιήσει αυτά τα cookies έχει ήδη αναφερθεί ως παράδειγμα μονοπωλιακής στάσης σε αγωγές που κατατέθηκαν σε βάρος της εταιρίας. Συγκεκριμένα, σε αντιμονοπωλιακή αγωγή που κατατέθηκε από δέκα αμερικανικές πολιτείες, προβάλλεται ο ισχυρισμός πως η Google εκμεταλλεύεται το “τεράστιο πληροφοριακό της πλεονέκτημα προκειμένου να πλήξει στρατηγικά τον όποιο εκδότη αρνείται να χρησιμοποιήσει τους ενδιαμέσους της”. Σύμφωνα με πρόσφατη αντιμονοπωλιακή αγωγή που κατατέθηκε εξ ονόματος εκδοτών, η απόφαση της Google οδηγεί σε “αποκλεισμούς”. Εκτός αυτού, ομοσπονδιακοί νομοθέτες επισήμαναν από την πλευρά τους διάφορους προβληματισμούς σχετικά με τα σχέδια της Google για τα cookies τρίτων, σε αναφορά την οποία υπέβαλαν στην Αντιμονοπωλιακή Υποεπιτροπή της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων.
Μέσω της πρωτοβουλίας Privacy Sandbox, η Google έχει προτείνει μια εξελισσόμενη σειρά μεθόδων στόχευσης και αξιολόγησης των διαφημίσεων, που θα αντικαταστήσει τα cookies τρίτων. Το πρόγραμμα αυτό είναι ανοιχτό στη συμμετοχή άλλων τεχνολογικών εταιριών, οι οποίες μπορούν να συμβάλλουν μέσω ενός διαδικτυακού χώρου διαβουλεύσεων, του Worldwide Web Consortium. Όμως, τόσο οι πάροχοι διαφημιστικής τεχνολογίας όσο και οι δημιουργοί περιεχομένου παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς την ειλικρίνεια των προθέσεων της Google.
“Το Privacy Sandbox επιχειρεί να υποκαταστήσει μια ανοιχτή και διαλειτουργική τεχνολογία, με μία [τεχνολογία] που ελέγχεται από τη Google”, έγραψε ο Τζέιμς Ρόζγουελ, στέλεχος του Marketers for an Open Web, μιας ομάδας της οποίας οι ενστάσεις έναντι της Google βοήθησαν στο να ξεκινήσει η έρευνα της βρετανικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και Αγορών. “Η κίνηση αυτή θα ωθήσει ακόμη περισσότερους διαφημιστές στον τοιχισμένο κήπο [της Google] και θα σημάνει το τέλος του ανεξάρτητου και ανοιχτού Διαδικτύου”. Ο Ρόζγουελ είναι διευθύνων σύμβουλος της 51 Degrees, μιας εταιρίας που παρέχει τεχνολογία για την ανάρτηση διαφημίσεων.
Εντωμεταξύ, και παρά το φαινομενικά συνεργατικό πλαίσιό του, το Privacy Sandbox της Google αντιμετωπίζεται με ολοένα και μεγαλύτερη επιφυλακτικότητα, τόσο από τη βιομηχανία του ψηφιακού περιεχομένου, όσο και από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς το Privacy Sandbox βρίσκεται υπό τον έλεγχο της Google.
“Η Google επέδειξε μεγαθυμία, επιτρέποντας στη βιομηχανία να διαδραματίσει κάποιο ρόλο”, ανέφερε ο Άλαν Τσάπελ, πρόεδρος της δικηγορικής εταιρίας Chapell and Associates, με μια δόση σαρκασμού. “Δεν θα έπρεπε να επιτρέπεται στη Google να περιγράφει αυτό που βλέπουμε σαν μια πρωτοβουλία ανεύρευσης κοινού εδάφους”.
Στέλεχος της Google υπεραμύνθηκε της εταιρίας, με αφορμή την έρευνα των βρετανικών ρυθμιστικών αρχών. “Το Privacy Sandbox αποτέλεσε μια ανοιχτή πρωτοβουλία από την πρώτη στιγμή και χαιρετίζουμε τη συμμετοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού και Αγορών καθώς εργαζόμαστε προκειμένου να παρουσιάσουμε νέες προτάσεις που θα διέπουν ένα υγιές διαδίκτυο, υποστηριζόμενο από τις διαφημίσεις, χωρίς cookies τρίτων”, ανέφερε η Τσέτνα Μπίντρα, του τομέα οικοδόμησης εμπιστοσύνης και διαφύλαξης της ιδιωτικότητας των χρηστών της Google, σε γραπτή ανακοίνωση.
Ως προς την έρευνα για το πώς λειτουργεί το Privacy Sandbox, ο Αντρέα Κοσέλι, γενικός διευθυντής της βρετανικής Επιτροπής Ανταγωνισμού και Αγορών, σε δήλωσή του τον περασμένο μήνα ανέφερε πως η υπηρεσία “προσεγγίζει με ανοιχτό μυαλό [το ζήτημα] και δεν έχει καταλήξει σε αυτό το στάδιο στο όποιο συμπέρασμα σχετικά με το αν παραβιάστηκε η νομοθεσία περί ανταγωνισμού ή όχι”. Ανέφερε επίσης πως η υπηρεσία “θα συνεχίσει να βρίσκεται σε επικοινωνία με τη Google και άλλους παράγοντες της αγοράς προκειμένου να διασφαλίσει πως θα απαντηθούν οι όποιες ανησυχίες τόσο ως προς το σεβασμό της ιδιωτικότητας όσο και την τήρηση των κανόνων ανταγωνισμού, καθώς αναπτύσσονται οι σχετικές προτάσεις”.
Στην πρωτοβουλία της Google μετέχουν ήδη εταιρίες παροχής διαφημιστικής τεχνολογίας. Ορισμένες, όμως, μεταξύ αυτών και η Criteo, παραμένουν επιφυλακτικές απέναντι σε μια προσέγγιση την οποία χαρακτηρίζουν υπερβολικά επικεντρωμένη στο ιδιόκτητο πρόγραμμα περιήγησης της Google.
“Οι προτάσεις του Chrome παραμένουν ιδιαίτερα επικεντρωμένες σε αυτόν και στην Criteo έχουμε γνωστοποιήσει τους προβληματισμούς μας”, δήλωσε στο Digiday ο Αρνό Μπλανσάρ, ανώτατο στέλεχος της εταιρίας.
Εφόσον κάποια σκέλη της διαφημιστικής διαδικασίας πραγματοποιούνται εντός της συσκευής, στο επίπεδο του προγράμματος περιήγησης, η αποθήκευση δεδομένων και ο επεξεργαστικός φόρτος θα είναι υπερβολικά βαρύς και ενδεχομένως ακόμη και απαγορευτικός για άτομα τα οποία χρησιμοποιούν πακέτα περιορισμένου όγκου δεδομένων, ανέφερε ο Μπλανσάρ.
Μία από τις προτάσεις της Criteo προκειμένου να επέλθει μεγαλύτερη ισορροπία στη διαδικασία διαφημιστικής στόχευσης και μέτρησης της απόδοσης είναι η δημιουργία ενός “ανεξάρτητου θυροφύλακα”, λόγου χάρη ενός παρόχου υπηρεσιών cloud ή SSP προκειμένου “να προσφέρει στους χρήστες μεγαλύτερο έλεγχο και διαφάνεια”, κατέληξε ο Μπλανσάρ.
Απαντώντας στις ανησυχίες σχετικά με τον έλεγχο που ενδεχομένως θα ασκείται λόγω της επικέντρωσης στο Chrome, η Google παρουσίασε πρόσφατα την πλέον πρόσφατη μέθοδο στόχευσης, το FLEDGE, το οποίο ενσωματώνει έναν “έμπιστο διακομιστή”, όπως τον ονομάζει η ίδια η εταιρία, ο οποίος αποθηκεύει πληροφορίες σχετικά με τις προσφορές και τον προϋπολογισμό μιας διαφημιστικής εκστρατείας.
Σε ερώτηση σχετικά με το ποια στοιχεία είναι αυτά που θα καθιστούσαν έμπιστο ένα διακομιστή και κατά πόσο η Google ή κάποιος άλλος παράγοντας θα ήλεγχε έναν τέτοιο έμπιστο διακομιστή, η Μπίντα δήλωσε στο Digiday πως τα ζητήματα αυτά θα διευθετούνταν μέσω δημόσιας διαβούλευσης με τους συμμετέχοντες στις διαφημιστικές μεθόδους του Privacy Sandbox. “Το FLEDGE δεν προσδιορίζει ούτε προτιμά τον όποιο συγκεκριμένο παράγοντα για τη διαχείριση του ‘έμπιστου διακομιστή'”, ανέφερε.
Η εμπιστοσύνη στη Google -ή μάλλον η έλλειψη αυτής της εμπιστοσύνης- βρίσκεται στο επίκεντρο των περισσοτέρων ενστάσεων σχετικά με την πρωτοβουλία του Privacy Sandbox. Σε τελική ανάλυση, ανέφερε ο Τσάπελ, οι άνθρωποι πρέπει να έχουν εμπιστοσύνη πως ο Chrome θα πράξει το καλύτερο για τους χρήστες, ότι τα στοιχεία της Google ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, ότι η ίδια η εταιρία θα εφαρμόσει την προσέγγιση που διαμορφώνει για ένα ανοιχτό διαδίκτυο και ότι οι υπόλοιπες διαφημιστικές εταιρίες θα έχουν ουσιαστική δυνατότητα να την ανταγωνιστούν, από τη στιγμή που το σύστημα αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή.
Η οποιαδήποτε μέθοδος που θα παραχωρούσε στη Google ακόμη μεγαλύτερο έλεγχο πάνω στη διαφημιστική διαδικασία αναπόφευκτα αντιμετωπίζεται με επιφυλακτικότητα από τους διαφημιστές, τους εκδότες και τις εταιρίες που παρέχουν τη σχετική τεχνολογία.
“Οπωσδήποτε θα αποτελούσε βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αν [ρυθμιστής] ήταν κάποιος ανεξάρτητος παράγοντας”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Τσάπελ. “Οποιοσδήποτε εκτός της Google θα ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση”.
Πηγή: insomnia.gr
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 9/2/2021)
Join the Conversation →