Η χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου εξακολουθεί να αποτελεί δύσκολο γρίφο, όμως οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες εκτιμούν ότι, από κοινού, θα κατορθώσουν να υπερκεράσουν τα εμπόδια.
Η Toyota και η BMW επικαιροποιούν τη συνεργασία τους πάνω στα οχήματα που ενσωματώνουν κυψέλες υδρογόνου, υπογράφοντας νέο μνημόνιο, με στόχο την επιτάχυνση της ανάπτυξης οχημάτων επόμενης γενιάς με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Η BMW αναμένεται να λανσάρει το πρώτο της μοντέλο με κινητήρα υδρογόνου το 2028.
Το υδρογόνο είναι το πλέον άφθονο στοιχείο στο σύμπαν, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δυσκολευτεί να προωθήσουν τα οχήματα κυψελών καυσίμου στο κοινό. Η σοβαρή έλλειψη υποδομών ανεφοδιασμού εκτός της πολιτείας της Καλιφόρνιας στις ΗΠΑ έχει εμποδίσει το υδρογόνο να καταστεί τόσο δημοφιλές ή διαδεδομένο όσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες. Εντωμεταξύ, οι πωλήσεις οχημάτων έχουν ουσιαστικά καταρρεύσει: μόνο 322 οχήματα κυψελών καυσίμου πωλήθηκαν στις ΗΠΑ το πρώτο εξάμηνο του 2024, 82% λιγότερα από ό,τι ένα χρόνο πριν.
Η Toyota και η BMW πιστεύουν ότι μπορούν να ξεπεράσουν αυτές τις προκλήσεις από κοινού. Η αναβαθμισμένη σύμπραξη στοχεύει στην τυποποίηση των εξαρτημάτων και στη μείωση του κόστους των οχημάτων κυψελών καυσίμου, αναπτύσσοντας ένα δικό τους, κοινό σύστημα κίνησης. Θα συνεργαστούν επίσης για την κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, ώστε να αντιμετωπιστεί το βασικό εμπόδιο στην υιοθέτηση των οχημάτων κυψελών καυσίμου. Οι εταιρείες συνεργάστηκαν για πρώτη φορά το 2012 πάνω στην ανάπτυξη υδρογονοκίνητων οχημάτων.
Η BMW ανακοίνωσε ότι το μοντέλο που θα περάσει σε στάδιο παραγωγής θα είναι κάποιο υφιστάμενο μοντέλο της γκάμας της, το οποίο θα προσφέρεται ως παραλλαγή με υδρογόνο. Οι δύο εταιρείες θα συνεργαστούν επίσης σε εμπορικά οχήματα που κινούνται με κυψέλες καυσίμου, αλλά δεν διευκρίνισαν τι είδους. Ζήτησαν επίσης τη δημιουργία ενός «ευνοϊκού πλαισίου» μεταξύ κράτους και βιομηχανίας, ώστε να διασφαλιστεί ότι η τεχνολογία υδρογόνου θα αποκτήσει στέρες βάσεις.
Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου χρησιμοποιούν συμπιεσμένο υδρογόνο ως καύσιμο, απελευθερώνοντας υδρατμούς ως μοναδική εκπομπή. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πρόσφατα εκμεταλλευτεί την τεχνολογία αυτή για τα πλεονεκτήματά της στην ανάπτυξη βαρέων οχημάτων αλλά και κινητών γεννητριών ενέργειας, καθώς και ως έναν τρόπο για την περαιτέρω μετάβαση από τα ρυπογόνα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο και την επίτευξη των δικών τους κλιματικών στόχων.
Η Toyota, ειδικότερα, είναι μία από τις λίγες εταιρείες που εξακολουθούν να πωλούν επιβατικά οχήματα που κινούνται με κυψέλες καυσίμου. Το Toyota Mirai είναι διαθέσιμο μόνο στην Καλιφόρνια και συνοδεύεται από δωρεάν κουπόνι ανεφοδιασμού καυσίμων αξίας έως και 15.000 δολαρίων. Μέχρι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είχε πουλήσει περίπου 26.000 Mirai από τη στιγμή που το μοντέλο διατέθηκε στην αγορά, σύμφωνα με την εταιρεία. Η BMW έχει επίσης το δικό της όχημα με κυψέλες καυσίμου, το iX5, όμως η εταιρεία μέχρι στιγμής κινείται πολύ προσεκτικά, θέλοντας να βολιδοσκοπήσει τις διαθέσεις της αγοράς, με αποτέλεσμα να έχει κατασκευάσει ελάχιστα τέτοια οχήματα μέχρι στιγμής.
Σε κάθε περίπτωση, η BMW και η Toyota αντιμετωπίζουν μια δύσκολη μάχη. Οι υποδομές ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Καλιφόρνια φαίνεται να βρίσκονται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, με δεκάδες σταθμούς εκτός λειτουργίας ανά πάσα στιγμή. Νωρίτερα φέτος, η Shell έκλεισε τα ειδικά πρατήριά της στην αμερικανική πολιτεία, εν μέσω ελλείψεων καυσίμων. Παράλληλα, η τιμή του υδρογόνου συνεχίζει να ανεβαίνει, καθώς τα προβλήματα παραγωγής και οι ελλείψεις εφοδιασμού κλυδωνίζουν την αγορά.
Η BMW και η Toyota διοργανώνουν στρογγυλό τραπέζι την Πέμπτη για να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με την αναβαθμισμένη συνεργασία τους, καθώς και τις προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν στο μέλλον.
Πηγή: https://www.insomnia.gr/
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 9/9/2024)
Join the Conversation →