Ομιλία του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη στη Βουλή των Ελλήνων κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού
«Με το νέο έτος θα ξεκινήσει να διατίθεται ψηφιακά η φορολογική ενημερότητα σε όλους τους φορείς του Δημοσίου» ανακοίνωσε από το Βήμα της Βουλής των Ελλήνων ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού. Εξήγησε ότι «έτσι, με την κάθε υπηρεσία πλέον να είναι σε θέση να αντλεί ψηφιακά την υπηρεσία της ενημερότητας, διευκολύνουμε σημαντικά πολίτες και επιχειρήσεις από περιττές γραφειοκρατικές ενέργειες».
Αναφερόμενος στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, διαβεβαίωσε ότι «μπορεί να στηρίξει – και θα στηρίξει – έμπρακτα όλες τις στρατηγικές του προϋπολογισμού που αποτελούν αναγκαία συνθήκη για την επωφελή υλοποίησή του». Τέλος, ανέφερε ότι «στόχος μας παραμένει το να μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία, η οποία απορροφά το 6.8% του ΑΕΠ μας, δίνοντας πίσω στους πολίτες χρήματα από το χαμένο χρόνο και κόπο της γραφειοκρατίας».
Αναλυτικά, η ομιλία του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης:
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Η κατάρτιση η κατάθεση και η ψήφιση ενός προϋπολογισμού αποτελεί κορυφαία κοινοβουλευτική και κυβερνητική διαδικασία. Kαι αυτό γιατί το περιεχόμενο ενός προϋπολογισμού αντανακλά από τη μια πλευρά την εθνική συνθήκη, τις δημοσιονομικές ικανότητες του κράτους, τις μακροοικονομικές προοπτικές και από την άλλη αποκρυσταλλώνει πολιτικές προτεραιότητες της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Πίσω από τους αριθμούς κρύβονται αντιλήψεις και σχεδιασμοί, πίσω από τα γραφήματα κρύβονται πεποιθήσεις και πολιτικές.
Το κείμενο αυτό του προϋπολογισμού, υπό αυτό το πρίσμα, ακολουθεί τα πεπραγμένα των τελευταίων μηνών και αποκρυσταλλώνει τις προσδοκίες που έχουν γεννηθεί ως αποτέλεσμα ενός πολύ λεπτομερειακού και καλά σχεδιασμένου πλάνου, ενός πολύ καλά καταρτισμένου σχεδίου.
Προσδοκίες που κατ’ αρχήν αντανακλώνται στην αποκλιμάκωση των επιτοκίων των δεκαετών κρατικών ομολόγων – από το 3,9% του Μαρτίου στο 1,5% του Οκτωβρίου, στις επιτυχημένες εκδόσεις ομολόγων σταθερού επιτοκίου, στη βελτίωση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τη Standard & Poor’s και φυσικά είναι δεδομένο πως η άρση των capital controls, των κεφαλαιακών ελέγχων, από κοινού με το νομοσχέδιο Ηρακλής, δίνουν τη δυνατότητα στη χώρα να σηματοδοτήσει μια ξεκάθαρη αλλαγή σελίδας.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ένα γνωστό ρητό λέει «Μη μου λες τι πιστεύεις, δείξε μου τον προϋπολογισμό σου και θα σου πω εγώ τι πιστεύεις».
Εδώ έχουμε μια κυρίαρχη αλλαγή φιλοσοφίας στο κείμενο του προϋπολογισμού, ορατή καταρχήν από τη λεγόμενη αντιμετώπιση των υπερπλεονασμάτων. Κατά τα προηγούμενα χρόνια ασκήθηκε μία περιοριστική πολιτική πέραν εκείνης που είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές, τόσο το 2016 όσο και το 2017 και το 2018. Η δημιουργία αυτών των υπερπλεονασμάτων επέδρασε εκ των πραγμάτων στις αναπτυξιακές επιδόσεις της χώρας. Η αλλαγή που κάνουμε στην οικονομική πολιτική ξεκινά από την αποκλιμάκωση των φόρων όπως φάνηκε στον ΕΝΦΙΑ, στο φόρο επιχειρήσεων και συμβάλλει σημαντικά στην αναπτυξιακή πρόβλεψη του 2,8% για το 2020, επίδοση που είναι σχεδόν διπλή του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Με δεδομένο αυτό, είναι σαφές ότι δεν έχουμε στα χέρια μας έναν προϋπολογισμό κατανομής βαρών και λιτότητας αλλά έναν προϋπολογισμό δημιουργίας συνθηκών ευημερίας, έναν προϋπολογισμό ξεκάθαρης αλλαγή σελίδας.
Θα μου επιτρέψετε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, να αναφερθώ επιγραμματικά στις προτεραιότητες του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την επόμενη χρονιά σε συνάρτηση και με το κείμενο του προϋπολογισμού υπό το πρίσμα του τι επετεύχθη τους πρώτους 5 μήνες της νέας κυβέρνησης.
Κατ’ αρχήν κομίσαμε ένα συνεκτικό όραμα για το ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και της οικονομίας, δημιουργήσαμε ένα νέο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με νέες αρμοδιότητες από εκείνες που είχε το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Η έμφαση πλέον δίδεται στην απλοποίηση των διαδικασιών, στη διαλειτουργικότητα, στη νέα σχέση του πολίτη με το κράτος με έμφαση στη τεχνολογία ως μέσο και όχι ως αυτοσκοπό και με εμφανή στόχο τη σύγκλιση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι δεδομένο πως η δημιουργία της νέας θεσμικής δομής για το Υπουργείο με δυο παρεμβάσεις, με το νόμο 4623/19 και με το νόμο 4635/19 δημιούργησε νέες δυνατότητες για το Υπουργείο, νέα θεσμική υποδομή. Ενδεικτικά αναφέρω:
- Το νέο πλαίσιο για τη διαλειτουργικότητα στο νόμο 4623, που πλέον μας επιτρέπει να διασυνδέουμε τα μητρώα.
- Τη θεσμοθέτηση του gov.gr ως ενιαία πύλη των δημοσίων υπηρεσιών για τους πολίτες – θα μιλήσω στην πορεία για αυτή.
- Τη δημιουργία του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών.
- Την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας: αυτό ήταν αναγκαία συνθήκη για να μπορέσουμε να περάσουμε στην εποχή των δικτύων 5ης γενιάς, δεδομένου ότι ένα μεγάλο κομμάτι των κεραιών ήταν μη αδειοδοτημένο.
Και πέραν αυτού:
- Ιδρύσαμε τη νέα Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας.
- Δημιουργήσαμε τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη – θεσμικά το έργο θα προκηρυχθεί εντός του 2020.
- Και βέβαια προχωρήσαμε με υπουργική απόφαση για τον ορισμό των ΦΕΒΥ, των λεγόμενων ως Φορέων Εκμετάλλευσης Βασικών Υπηρεσιών, δηλαδή ορίσαμε για πρώτη φορά στη χώρα τι συνιστά κρίσιμη υποδομή, αναγκαία συνθήκη για να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε ένα συνεκτικό πλαίσιο για την κυβερνοασφάλεια.
Έχοντας πλέον τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία, τώρα είναι η ώρα να προχωρήσουμε σε σειρά τεχνικών και πρόσθετων νομοθετικών πρωτοβουλιών. Αναφέρω ειδικότερα τα εξής:
Πρώτον, σχεδιάζουμε και θέτουμε σε λειτουργία το gov.gr: έχουμε πει ότι αυτό θα λάβει χώρα το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Η υλοποίηση της πλατφόρμας είναι σε εξέλιξη, η πρώτη έκδοση της πύλης είναι ήδη έτοιμη εσωτερικά και ο στόχος μας είναι εκεί να περαστούν όλες οι υπηρεσίες του Δημοσίου που καταρχήν είναι ήδη διαθέσιμες ψηφιακά – και είναι εκατοντάδες – και να προσθέσουμε και δύο καινούργιες, την εξουσιοδότηση και την υπεύθυνη δήλωση.
Όπως έχουμε πει πολλές φορές, η προοπτική είναι το ότι εκεί θα περαστούν εν τέλει σχεδόν όλες οι υπηρεσίες που μπορούν να ψηφιοποιηθούν, μέσα από μία ενιαία πύλη. Στόχος μας είναι στην τελική εκδοχή του gov.gr να μην εκδίδει πιστοποιητικά αλλά εν τέλει να μπορούν οι υπηρεσίες να αναζητούν μόνες τους τα διαθέσιμα δεδομένα για τους πολίτες, και άρα να ανταλλάσσονται πληροφορίες και όχι χαρτιά.
Δεύτερον, στρατηγική ταυτοποίησης του πολίτη, εδώ έχουμε κάνει πολλαπλά βήματα. Κατ’ αρχήν ο διαγωνισμός για τις νέες ταυτότητες είναι πλέον θέμα ημερών και θα προκηρυχθεί άμεσα από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Πέραν αυτού η ταυτοποίηση των πολιτών είναι μία ευρύτερη στρατηγική. Υπάρχει μία σχετική ευρωπαϊκή η οδηγία eIDAS την οποία πρέπει να ξεκινήσουμε να εφαρμόζουμε σοβαρά στη χώρα μας για να μπορέσουμε να δώσουμε πρόσβαση σε αυτές τις ψηφιακές υπηρεσίες στους πολίτες.
Ως προς αυτό, έχουμε ήδη πει ότι πρώτον θα γενικεύσουμε τη χρήση των κωδικών του Taxisnet για να μπορούν οι πολίτες να έχουν πρόσβαση στις υπηρεσίες και θα προσθέσουμε σε αυτό και τους κωδικούς του τραπεζικού συστήματος, όπως προβλέπεται – και έχει γίνει σε πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης – και όπως προβλέπει και η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία, για να μπορούν οι πολίτες να έχουν πολλαπλούς τρόπους ταυτοποίησης. Σε αυτή τη στρατηγική εντάσσεται και η δημιουργία ενός ενιαίου αριθμού για τους πολίτες, ενός αριθμού που θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ και θα αναγράφεται και αυτός στις νέες ταυτότητες, όταν αυτές θα εκδοθούν.
Τρίτον, εφαρμόζοντας την αρχή «μόνον άπαξ» προχωράμε στην απλοποίηση των διαδικασιών αναφορικά με τα λεγόμενα γεγονότα ζωής. Στις αρχές της επόμενης χρονιάς θα έχουμε μία σχετική νομοθετική πρωτοβουλία η οποία θα προβαίνει σε σειρά απλουστεύσεων στην αλληλεπίδραση πολιτών και επιχειρήσεων με το κράτος. Ταυτόχρονα, έχουμε ήδη προβεί σε πολλές διαλειτουργικότητες οι οποίες κάνουν ακριβώς αυτή τη δουλειά. Έχουμε ήδη διασυνδέσει το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών με τις Εφορίες. Πλέον για ληξιαρχικά γεγονότα δεν χρειάζεται οι πολίτες να πηγαίνουν στις Εφορίες – π.χ. γα να δηλώσουν ένα γάμο ή ένα διαζύγιο, αυτή η ενημέρωση γίνεται αυτόματα από τα Μητρώα.
Σήμερα, είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε πως με το νέο έτος θα ξεκινήσει να διατίθεται ψηφιακά η φορολογική ενημερότητα σε όλους τους φορείς του Δημοσίου. Έτσι, με την κάθε υπηρεσία πλέον να είναι σε θέση να αντλεί ψηφιακά την υπηρεσία της ενημερότητας, διευκολύνουμε σημαντικά πολίτες και επιχειρήσεις από περιττές γραφειοκρατικές ενέργειες.
Τέταρτον, κατ’ αρχήν, έχουμε εδώ και χρόνια σε εκκρεμότητα τη δημοπράτηση συγκεκριμένων μεγάλων έργων πληροφορικής. Το ERP του ελληνικού Δημοσίου – το σύστημα ενδοεπιχειρησιακού σχεδιασμού – δεν έχει δημοπρατηθεί, το σύστημα διαχείρισης ανθρωπίνου δυναμικού HRMS το ίδιο, το ίδιο και το σύστημα εξυπηρέτησης πολιτών – αυτό το οποίο εμείς κωδικοποιούμε ως gov.gr, παλαιότερα είχε κωδικοποιηθεί ως CRMS – και υπάρχουν και πολλά άλλα συστήματα τα οποία ακόμη εκκρεμεί η δημοπράτησή τους, όπως συστήματα τηλεδιασκέψεως στη Δικαιοσύνη, ολοκληρωμένα πληροφοριακά συστήματα που αφορούν τη Δικαιοσύνη και πολλά άλλα συστήματα.
Είναι γνωστό πως στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει περάσει η διαχείριση και υλοποίηση συγκεκριμένων κωδικών των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ που σχετίζονται με την τεχνολογία και την πληροφορική συνολικού ύψους 738.000.000 ευρώ. Η δημοπράτηση συνεπώς των έργων που ανέφερα, αλλά και πρόσθετων ακόμη έργων, ξεκινά με το νέο έτος. Οι πρώτες δημοπρασίες θα είναι σε θέση να ξεκινήσουν στο τέλος του Ιανουαρίου και είναι δεδομένο πως θα κινηθούμε πάρα πολύ γρήγορα στο να μπορέσουμε με αρκετά χρόνια καθυστέρηση πλέον να έχουμε στα χέρια μας αυτά τα συστήματα.
Πέμπτον, δίνουμε έμφαση στους τομείς των τηλεπικοινωνιακών δικτύων. Ολοκληρώσαμε το στάδιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον ανταγωνιστικό διάλογο στο Ultra Fast Broadband. Και στα τέλη του 2020 θα προβούμε και στη δημοπρασία του φάσματος του 5G.
Όλα αυτά αντιμετωπίζονται ιδιαίτερα θετικά από τους θεσμούς. Είχαμε πρόσφατα μια σχετική έκθεση πριν από ένα μήνα, τα European Economy Institutional Papers, που αναφερόταν θετικά στις επιδράσεις και στις προοπτικές που επιφέρει η ψηφιακή ατζέντα της Κυβέρνησης συνολικά στις οικονομικές προοπτικές της χώρας.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι δεδομένο πως με τις παραπάνω πρωτοβουλίες, αλλά και ένα πολύ ευρύτερο πλαίσιο πρωτοβουλιών που έχουμε αναλάβει τους τελευταίους μήνες, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μπορεί να στηρίξει – και θα στηρίξει – έμπρακτα όλες τις στρατηγικές του προϋπολογισμού που αποτελούν αναγκαία συνθήκη για την επωφελή υλοποίησή του.
Προσελκύουμε ήδη επενδύσεις στο χώρο της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών στις αρχές της επόμενης χρονιάς θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε και κάποιες σχετικές ανακοινώσεις.
Στόχος μας παραμένει να μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία, η οποία απορροφά το 6.8% του ΑΕΠ μας, δίνοντας πίσω στους πολίτες χρήματα από το χαμένο χρόνο και κόπο της γραφειοκρατίας.
Κλείνω με το εξής: ο προϋπολογισμός αυτός συνιστά έναν οδικό χάρτη. Έναν οδικό χάρτη για ένα μέλλον που ενσωματώνει τις αξίες και τις προσδοκίες μας. Χρειάστηκε η συλλογική προσπάθεια ενός ολόκληρου λαού για να βγούμε όρθιοι από μια υπαρξιακή δεκαετή κρίση. Τα τελευταία δέκα χρόνια είδαμε σε όλες τις γωνίες της χώρας τη δύναμη, το σθένος και την αντοχή των Ελλήνων. Θα χρειαστεί μια άλλου τύπου συλλογική προσπάθεια για να βάλουμε τη χώρα στη τροχιά που της αξίζει. Όχι απλά για να υπερβούμε το χάσμα που διαμορφώθηκε τα τελευταία δέκα χρόνια, αλλά για να το υπερκαλύψουμε. Για να χτίσουμε εκ νέου ένα κράτος για τον 21ο αιώνα και όχι για τον 20ο. Ο Προϋπολογισμός αυτός αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς αυτήν τη κατεύθυνση. Και ακριβώς γι’ αυτό σας καλώ να τον υπερψηφίσετε.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Join the Conversation →