Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αθόρυβα γεγονός που από έχει την θετική του πλευρά όσον αφορά την ηχορύπανση την οποία παράγουν τα συμβατικά αυτοκίνητα με τις μηχανές εσωτερικής καύσης. Από την άλλη πλευρά η έλλειψη θορύβου δημιουργεί ζητήματα ασφάλειας για άλλα οχήματα και κυρίως τους πεζούς που δεν θα ακούνε την παρουσία ενός ηλεκτρικού οχήματος και να προκληθεί κάποιο ατύχημα.
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να βρει μια απάντηση στο ερώτημα «πώς πρέπει να ακούγεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;» χωρίς να έχει προκύψει ακόμη μια απάντηση. Την λύση θέλει να δώσει ο Χανς Ζίμμερ, ο Γερμανός συνθέτης που έχει γίνει γνωστός για τις μουσικές που γράφει για κινηματογραφικές ταινίες έχοντας κερδίσει ένα βραβείο Όσκαρ, δύο Χρυσές Σφαίρες και τέσσερα βραβεία Γκράμι. Ο Βασιλιάς των Λιονταριών, Ο Σκοτεινός Ιππότης, ο Μονομάχος, Οι Πειρατές της Καραϊβικής και η Δουνκέρκη είναι ορισμένες από τις ταινίες που ο Ζίμμερ υπέγραψε την μουσική τους.
«Υπάρχει το ενδεχόμενο να μπει τέλος στη δικτατορία των μηχανών εσωτερικής καύσης. Μας δίνεται η ευκαιρία να οδηγήσουμε τον τομέα της ακουστικής αρχικά πίσω σε ένα περιβάλλον όπως αυτό που υπήρχε πριν από τη βιομηχανική επανάσταση και στη συνέχεια να πάμε σε κάτι εντελώς καινούργιο» αναφέρει ο Ζίμμερ που έχει ξεκινήσει μια συνεργασία με την BMW με στόχο την ανάπτυξη διαφόρων ειδών ήχων για τις λειτουργίες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Τον ήχο που θα ακούγεται όταν η μηχανή του οχήματος θα ξεκινά να λειτουργεί, τον ήχο που θα κάνει το όχημα όταν η ταχύτητα του αυξάνεται κ.α. Οι ήχοι που δημιουργεί ο Ζίμμερ με τους συνεργάτες του θα…εμφυτευθούν σε δύο νέα ηλεκτρικά μοντέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το iX και το i4.
Εκτός από την BMW υπάρχουν και άλλες εταιρείες που προσπαθούν να δημιουργήσουν ήχους για τα ηλεκτρικά τους μοντέλα. Η Nissan αποφάσισε να προσθέσει έναν ήχο στα μοντέλα της οικογένειας ηλεκτρικών οχημάτων της Nissan Leaf πραγματοποιώντας παράλληλα μια δημοσκόπηση στους κατόχους αυτών των οχημάτων. Η πλειοψηφία των κατόχων δήλωσε ότι προτιμά την απουσία ήχων και θέλουν να οδηγούν σε αθόρυβες συνθήκες. «Μας αναφέρουν ότι απολαμβάνουν την εμπειρία της αθόρυβης οδήγησης. Σε παγκόσμιο επίπεδο όλοι προτιμούν τα αθόρυβα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» δηλώνει ο Πολ Σπιντ Άντριους, επικεφαλής του ηχητικού τομέα της Nissan στην Ευρώπη.
Διαφορετική είναι η άποψη το Ρέντζο Βιτάλε, διευθυντή του τομέα ήχου της BMW. «Ο σωστός ήχος μπορεί να βοηθήσει στο να κάνουμε τα ηλεκτρικά οχήματα πιο ασφαλή. Η πλειοψηφία των πελατών μας θεωρούν τα αυτοκίνητα μας ως ένα λειτουργικό αντικείμενο, ένα εργαλείο, και όχι ως ένα σπορ όχημα. Η άποψη της BMW είναι ότι η προσθήκη ήχων στα ηλεκτρικά οχήματα θα προκαλέσουν μια μεγαλύτερη σύνδεση του οδηγού με αυτά ενώ παράλληλα θα βελτιώσουν συνολικά την οδηγική εμπειρία. Ο Ζίμμερ δημιούργησε ένα ήχο επιτάχυνσης του οχήματος ο τόνος του οποίου μεταβάλλεται αναλόγως όσο αυξάνεται η ταχύτητα χρησιμοποιώντας μια τεχνική που είχε χρησιμοποιήσει για να αυξάνεται η ένταση στη μουσική που έγραψε για την πολεμική ταινία Δουνκέρκη.
«Η αίσθηση της οδήγησης πρέπει να είναι υπέροχη αλλά ταυτόχρονα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι η εμπειρία αυτή θα είναι και όσο το δυνατόν πιο ασφαλής. Ο σωστός ήχος μπορεί να κάνει τα αυτοκίνητα πιο ασφαλή. Αν το σκεφτείτε όλοι πιστεύουμε ότι η συνεχής οπτική προσοχή στο δρόμο είναι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρείται η ασφάλεια αλλά είναι η ακοή μας αυτή που έχει συνολικό και περιφερειακό έλεγχο και συλλέγει πληροφορίες για το πόσο ασφαλείς είμαστε» υποστηρίζει ο Ζίμμερ.
Η Volkswagen από την πλευρά της έχει τη δική της προσέγγιση πάνω σε αυτό το ζήτημα. Χρησιμοποιεί ορχηστρικούς αλλά και ηλεκτρονικούς ήχους όχι όμως με στόχο την ασφάλεια ή την οδήγηση αλλά για είναι ευχάριστοι στους υποψήφιους πελάτες και να αποτελέσουν ένα λόγο για να αγοράσουν κάποιο από τα ηλεκτρικά μοντέλα της εταιρείας. «Αν κάποιος υποψήφιος πελάτης έχει αγαπήσει το ντιζάιν ενός οχήματος και ξαφνικά ακούσει ένα ήχο που δεν του αρέσει μπορεί να πει ότι αυτό το αυτοκίνητο δεν είναι για μένα και να μην το αγοράσει» δηλώνει ο Κλάους Μπίσκοφ, επικεφαλής σχεδιασμού της VW.
Πηγή: naftemporiki.gr
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 22/3/2022)
Join the Conversation →