Το 2022 ήταν μια μεταβατική χρονιά. Ευτυχώς, μεγάλο μέρος του κόσμου άφησε πίσω του μήνες εγκλεισμού και κατευθύνθηκε, με αργά αλλά σταθερά βήματα, προς μια εξελισσόμενη νέα κανονικότητα. Από την αποκλειστικά εξ αποστάσεως εργασία οδηγηθήκαμε σε υβριδικά μοντέλα και από μια ραγδαία οικονομική ανάπτυξη σε μια σημαντική βραχυπρόθεσμη οικονομική αβεβαιότητα, ενώ η μετάβαση από τις πληρωμές με μετρητά στις ψηφιακές συνεχίζεται παγκοσμίως. Βρισκόμαστε ήδη στο 2023 και παρακάτω ακολουθούν οι πέντε τάσεις που ξεχωρίζουν στο τοπίο των πληρωμών:
1. Το ταξίδι για δουλειά και αναψυχή επιστρέφει ενισχύοντας τις δαπάνες λιανικής
Το 2022 τα ταξίδια παγκοσμίως ανέκαμψαν, χάρη στο άνοιγμα των συνόρων που απελευθέρωσε τη ζήτηση. Πρόσφατη έρευνα της Visa κατέγραψε μια ευρεία αύξηση, του μέσου ποσού που δαπανάται ανά ταξιδιώτη στο εξωτερικό μεταξύ Ιουνίου – Αυγούστου 2022, τόσο στις δαπάνες λιανικής, όσο και στις «παραδοσιακές ταξιδιωτικές» όπως ξενοδοχεία, εστιατόρια και διασκέδαση. Ωστόσο, η αύξηση τόσο των διασυνοριακών δαπανών λιανικής, όσο και των άλλων ταξιδιωτικών δαπανών εξομαλύνθηκε. Με τα επαγγελματικά ταξίδια να έχουν ξεκινήσει, τουρίστες επωφελούνται από ταξιδιωτικές προσφορές σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς πληρώνοντας λιγότερα για τη διαμονή τους σε επτά από τις δέκα πόλεις – επαγγελματικούς προορισμούς παγκοσμίως, σε σχέση με το 2019. Τα στοιχεία της Visa δείχνουν ότι οι αγορές από ξένους τουρίστες είχαν ανακάμψει πλήρως στο 63% των 500 κορυφαίων προορισμών με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα πριν από την πανδημία – αριθμός που ενδέχεται να αυξηθεί το 2023.
2. Οι καταναλωτές επιλέγουν συνειδητά βιώσιμες συμπεριφορές
Ενώ φέτος θα δούμε περισσότερα άτομα να ταξιδεύουν για δουλειά, αναψυχή και όχι μόνο, οι καταναλωτές εκφράζουν ανησυχίες για τη βιωσιμότητα και την κλιματική αλλαγή σε σχέση με το πώς καταναλώνουν και συμπεριφέρονται στο ταξίδι. Πρόσφατη μελέτη των Skift και McKinsey, έδειξε ότι το 40% των ταξιδιωτών, παγκοσμίως, ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν τουλάχιστον 2% περισσότερο για αεροπορικά εισιτήρια ουδέτερου άνθρακα. Έως τώρα, τα ίδια δεδομένα, δείχνουν ότι μόλις το 14% των ταξιδιωτών το έπραξαν τελικά. Το 2023 αναμένουμε ότι περισσότεροι καταναλωτές θα κάνουν πράξη τα λόγια τους καθώς ένας μεγαλύτερος αριθμός επιλογών θα είναι διαθέσιμος. Προσφορές όπως το πακέτο Visa Eco Benefits και η συνεργασία με την Ecolytiq παρέχουν στους καταναλωτές πρόσβαση σε προνόμια και πληροφορίες για την κλιματική ευαισθητοποίηση και υπολογισμούς του αποτυπώματος άνθρακα.
Το επανεμπόριο – ένας άλλος όρος για το κυκλικό εμπόριο, όπου η ενοικίαση, η επαναπλήρωση, η επισκευή, η επαναπώληση, η επιστροφή και η αναδιανομή αγαθών αποτελούν περισσότερο βιώσιμες επιλογές – κερδίζει περισσότερο έδαφος, με το 69% των καταναλωτών που συμμετείχαν σε πρόσφατη έρευνα της Visa να δηλώνει πως θα διάλεγε εμπόρους με βάση τις δραστηριότητες αυτές. Φέτος, περιμένουμε περισσότερα προγράμματα ανταμοιβής και εργαλεία για τους καταναλωτές που πραγματοποιούν βιώσιμες επιλογές.
Η ευκολία θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο, ώστε οι καταναλωτές να πραγματοποιούν βιώσιμες επιλογές, καθημερινά. Η δυνατότητα πληρωμής για τη δημόσια συγκοινωνία με τη χρήση ανέπαφης πιστωτικής, χρεωστικής ή προπληρωμένης κάρτας ή συσκευής με δυνατότητα πληρωμής, σημαίνει ότι οι επιβάτες δεν θα χρειάζεται πλέον να δεσμεύουν χρήματα στις κάρτες συγκοινωνίας, να αγοράζουν εισιτήριο ή να ψάχνουν για μετρητά όταν αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ αντί να οδηγήσουν. Η δεύτερη έρευνα Future of Urban Mobility της Visa διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες, σε ποσοστό 91%, αναμένουν πως οι ανέπαφες πληρωμές θα αποτελέσουν τον νέο τρόπο πληρωμής στα ΜΜΜ. Στο δίκτυο της Visa το ένα δισεκατομμύριο ανέπαφων συναλλαγών σε δίκτυα μεταφορών παγκοσμίως ξεπεράστηκε μέσα σε μόλις δέκα μήνες το 2022, χωρίς να υπάρχουν σημάδια επιβράδυνσης.
3. Το Β2Β γίνεται 3.0
Η καινοτομία στον κλάδο πληρωμών B2B θα δημιουργήσει ένα άλλο κύμα ψηφιακού μετασχηματισμού. Από 2023 και μετά, θα δούμε μια έκδοση 3.0 των B2B πληρωμών. Αναμένεται αύξηση στις B2B πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου, καθώς η προτίμηση των επιχειρήσεων να πληρώνουν και να πληρώνονται μέσω τηλεφώνου μεγαλώνει, ενώ η ψηφιοποίηση πληρωμών B2B θα τροφοδοτήσει την ανάπτυξη στις συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου B2B. Περισσότερες επιχειρήσεις B2B από ποτέ παρέχουν τώρα διαδικτυακές πληρωμές και το 80% των συναλλαγών B2B αναμένεται να είναι ψηφιακές έως το 2025. Παράλληλα, όλο και περισσότερες κυβερνήσεις σημειώνουν πρόοδο στην ψηφιοποίηση πληρωμών. Η ατμομηχανή της καινοτομίας θα συνεχίσει καθώς το οικοσύστημα παρέχει περισσότερες δυνατότητες και λειτουργίες για τον εξορθολογισμό των πληρωμών και των λειτουργιών των επιχειρήσεων.
4. Η αστάθεια στα κρυπτονομίσματα δημιουργεί νέες ευκαιρίες
Οι αγορές κρυπτονομισμάτων ήταν ασταθείς το περασμένο έτος. Ενώ το μέλλον μένει να αποκαλυφθεί, αναμένουμε πως κάποιες λιγότερο ανθεκτικές ιδέες θα περιθωριοποιηθούν, ενώ άλλες που επικεντρώνονται στην υιοθέτηση μιας μετρημένης, συμβατής προσέγγισης στη νέα τεχνολογική ανάπτυξη θα συνεχίσουν να δημιουργούν ουσιαστικές λύσεις web3.
Στο άμεσο μέλλον, βλέπουμε να επικεντρώνονται συνεχώς οι κυβερνήσεις, οι κεντρικές τράπεζες, τα παραδοσιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και οι fintechs σε προγραμματιζόμενο χρήμα και πληρωμές – είτε πρόκειται για CBDC, για stablecoins ή για άλλες μορφές tokenized χρήματος. Στο κοντινό μέλλον, περιπτώσεις πληρωμών μέσω web3, θα περιλαμβάνουν μισθοδοσίες, μικροπληρωμές και διασυνοριακές πληρωμές. Τέλος, εταιρείες αξιοποιούν τη τεχνολογία NFT για να δημιουργήσουν νέες ψηφιακές εμπειρίες.
5. Η απάτη προσαρμόζεται σε έναν «υβριδικό» κόσμο
Όλο και περισσότεροι υιοθετούν έναν «υβριδικό» τρόπο εργασίας και οι απατεώνες ακολουθούν την τάση προσαρμόζοντας τις τακτικές τους. Καθώς όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες πληρώνουν καθοδόν, οι απατεώνες έχουν περισσότερες ευκαιρίες να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα. Με τα ταξίδια να επιστρέφουν, πιθανότατα θα συνεχίσουμε να βλέπουμε αύξηση της διασυνοριακής απάτης. Ίσως η πιο πρόσφατη απειλή που αναδύεται είναι αυτή των «ταυτοτήτων σύνθεσης» — όταν οι απατεώνες συναρμολογούν ένα καθαρό νέο πρόσωπο από θραύσματα στοιχείων ταυτότητας. Αναμένουμε ότι οι μικρές επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να αποτελούν στόχο, καθώς συχνά δεν έχουν τους πόρους ή την τεχνογνωσία για να δώσουν προτεραιότητα στα εργαλεία ασφαλείας και άλλα μέτρα ασφαλείας. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση της Visa διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς (58%) ταξιδιώτες ανέφεραν ότι ανησυχούν για την πιθανότητα απάτης στις πιστωτικές ή χρεωστικές τους κάρτες ενώ ταξιδεύουν1.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη θα παραμείνουν κρίσιμα ζητήματα. Οι επαληθεύσεις ταυτότητας επόμενης γενιάς στην προστασία των χρηστών, όπως το EMV 3D Secure (EMV 3DS), συμβάλλουν στο να γίνει το παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο ασφαλές σε πραγματικό χρόνο. Οι μέθοδοι και οι λύσεις ψηφιακής πληρωμής, θα συνεχίσουν να διευκολύνουν και να καθιστούν πιο ασφαλή τα πάντα, ενώ οι επιχειρήσεις θα συνειδητοποιήσουν καλύτερα τη σημασία της επένδυσης σε εργαλεία ασφάλειας για την πρόληψη της απάτης και σε ασφαλιστήρια συμβόλαια που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στον μετριασμό των επιπτώσεων μιας παραβίασης.
Ένας κόσμος σε μετάβαση
Παρότι η μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία, που επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, βρίσκεται σε εξέλιξη πολλοί εξακολουθούν να μένουν εκτός. Ανάμεσά τους το 29% των ενηλίκων στον αναπτυσσόμενο κόσμο, που βρίσκεται εκτός του επίσημου χρηματοπιστωτικού συστήματος και το 43% των ενηλίκων στις αναδυόμενες οικονομίες, που βασίζεται αποκλειστικά σε μετρητά. Με το 70% της νέας αξίας που δημιουργείται στην παγκόσμια οικονομία να βασίζεται στα κέρδη παραγωγικότητας από την υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, υπάρχουν ακόμη πολλά που πρέπει να γίνουν.
__________________________
1Βασισμένο σε έρευνα που ανατέθηκε από τη Visa και διεξήχθη από την Opinium και την Globescan με μικρομεσαίες επιχειρήσεις και καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη, καθώς και από την Έκθεση Circularity Gap, 2021
Join the Conversation →