nowmag.gr

Τις δυνατότητες τους στον τομέα της δημιουργίας αυτόνομων οχημάτων και της ανάπτυξης τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης επέδειξαν έλληνες και ευρωπαίοι φοιτητές στον 1ο Αγώνας Αυτόνομων Ρομποτικών Σκαφών που διεξήχθη στη Σύρο και είναι ο πρώτος τέτοιου είδους αγώνας που πραγματοποιείται στην Ευρώπη.

Ο διαγωνισμός αυτός διοργανώθηκε από το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την υποστήριξη του Ναυτικού Ομίλου Σύρου, του Ελληνικού Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας, του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, της UNESCO, του IEEE Oceanic Engineering Society και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και πολλών άλλων φορέων. Η δράση χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω των ερευνητικών έργων CREXDATA και RELAR.

Αυτός ο αγώνας είναι μια επιμορφωτική δράση που αποσκοπεί στην ανάδειξη, προβολή και επιβράβευση καινοτόμων ιδεών που θα χρησιμοποιηθούν στη ναυτιλία, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την ευγενή άμιλλα. Είναι μια καινοτόμα δράση που αναδεικνύει ικανότητες και δεξιότητες. Στόχοι της δραστηριότητας είναι η προαγωγή της καινοτομίας, της ναυτοσύνης και η προώθηση των τεχνολογικών εξελίξεων, υποκινώντας και τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα.

Οι φοιτητές σχεδίασαν και ανέπτυξαν αυτόνομα ρομποτικά σκάφη, τα οποία διαγωνίστηκαν σε πραγματικές συνθήκες στη θάλασσα σε αγώνες ταχύτητας, αντοχής και αποφυγής εμποδίων. Κατά τη διάρκεια των αγώνων οι ομάδες λαμβάνοντας συγκεκριμένες συντεταγμένες, προγραμμάτισαν τα σκάφη τους ώστε να επιτύχουν τους στόχους των δοκιμασιών. Η πρώτη δοκιμασία ήταν ένας αγώνας ταχύτητας, ένας αγώνας τριγώνου όπως στην ιστιοπλοΐα. Στόχος της δεύτερης δοκιμασίας ήταν η επίδειξη ενός επιτυχημένου συστήματος ασφαλούς πλεύσης, δηλαδή αποφυγής συγκρούσεων με τα υπόλοιπα σκάφη και εμποδίων (διάσπαρτες σημαδούρες), ενώ η τρίτη δοκιμασία είχε ως στόχο την ανάδειξη της αντοχής του σκάφους και των συστημάτων του για μακρινές πλεύσεις.

Η σχεδίαση και ανάπτυξη ενός αυτονόμου σκάφους αποτελεί ένα σύνθετο τεχνικό έργο με υψηλή πολυπλοκότητα. Οι παράγοντες που επηρεάζουν την κατασκευή́ του σκάφους, τόσο σε θέμα χρονοπρογραμματισμού και κόστους, όσο και σε θέμα ποιότητας υλικών, συστημάτων και τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης, το καταστούν ένα εξαιρετικά πολύπλοκο έργο.

Στις τρεις πρώτες θέσεις, κατετάγησαν το σκάφος της ομάδας του τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το σκάφος του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και το σκάφος της ομάδας του τμήματος Μηχανικών του Πανεπιστημίου του Πανεπιστήμιου του Πόρτο (Πορτογαλία).

Πηγή: https://www.naftemporiki.gr/
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 18/7/2023)

You May Like This