Το Facebook απενεργοποίησε σε ισραηλινή εταιρεία τη δυνατότητα πρόσβασής της στην πλατφόρμα του, μετά την ανίχνευση μιας μαζικής, συντονισμένης προσπάθειας να επηρεάσουν τους ψηφοφόρους στην Αφρική. Ο επικεφαλής της κυβερνοασφάλειας της πλατφόρμας κος Nathaniel Gleicher αποκάλυψε ότι η ομάδα του αναγκάστηκε να αφαιρέσει 265 λογαριασμούς Facebook και Instagram, σελίδες Facebook, ομάδες και εκδηλώσεις, καθώς εμπλέκονται σε “συντονισμένη μη αυθεντική συμπεριφορά” που προέρχεται από τον Όμιλο Archimedes. Συνολικά, η ισραηλινή αυτή ομάδα δημιούργησε 65 λογαριασμούς Facebook, 161 Σελίδες, 23 Ομάδες, 12 εκδηλώσεις και τέσσερις λογαριασμούς Instagram. Οι ενέργειές της άγγιξαν ένα αρκετά ευρύ αριθμό χρηστών, με περίπου 2,8 εκατομμύρια λογαριασμούς, ενώ 5.500 λογαριασμοί συμμετείχαν σε τουλάχιστον μία από τις Ομάδες και περίπου 920 άτομα ακολούθησαν έναν ή περισσότερους λογαριασμούς Instagram. Όπως εξήγησε ο κος Gleicher, «οι άνθρωποι πίσω από αυτό το δίκτυο χρησιμοποίησαν ψεύτικους λογαριασμούς για να δημιουργήσουν σελίδες, να διαδώσουν το περιεχόμενό τους και να αυξήσουν τεχνητά το ενδιαφέρον. Παρουσίαζαν επίσης τους εαυτούς τους ως ντόπιους και δημοσίευσαν φερόμενες πληροφορίες σχετικά με τους πολιτικούς. Οι διαχειριστές της σελίδας και οι ιδιοκτήτες λογαριασμών δημοσίευαν συχνά πολιτικές ειδήσεις με θέματα που αφορούσαν εκλογές σε διάφορες χώρες, απόψεις υποψηφίων και κριτική πολιτικών αντιπάλων».
Οι παραπλανητικοί λογαριασμοί που δημιουργούσε ο Όμιλος Archimedes αποσκοπούσαν κυρίως να επηρεάσουν τους ανθρώπους στη Νιγηρία, τη Σενεγάλη, το Τόγκο, την Αγκόλα, τη Νιγηρία και την Τυνησία, ενώ το Facebook ισχυρίζεται επίσης ότι έχει εντοπίσει ύποπτη δραστηριότητα στη Λατινική Αμερική και τη Νοτιοανατολική Ασία. Σύμφωνα με έρευνα του Facebook, υπολογίζεται ότι δαπανήθηκαν περίπου 812.000 δολάρια για διαφημίσεις εντός της πλατφόρμας, τα οποία καταβάλλονταν σε βραζιλιάνικα real, ισραηλινά shekel και αμερικάνικα δολάρια. Τα ποσά αυτά ξοδεύτηκαν από το 2012 έως το 2019, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τους λόγους που δεν είχαν εντοπιστεί νωρίτερα.
Ο Όμιλος Archimedes διαθέτει δική του ιστοσελίδα και παρουσιάζεται ως συμβουλευτική εταιρεία που συμμετέχει σε εκστρατείες για προεδρικές εκλογές, χωρίς να κρύβει τις προσπάθειές του για τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Μάλιστα, χρησιμοποιεί το σύνθημα “κερδίζοντας εκστρατείες σε όλο τον κόσμο”.
Μετά την ανακάλυψη των παραπάνω δραστηριοτήτων, το Facebook έχει ρίξει “Ban” στον Όμιλο Archimedes και τους λογαριασμούς που δημιούργησε, επιβάλλοντάς τους μόνιμη απαγόρευση.
Join the Conversation →