nowmag.gr

Το μεγάλο πρόβλημα στην ηλεκτροκίνηση και ειδικά αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι η αυτονομία τους. Αν και σε σχέση με τα πρώτα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων τα νέα μοντέλα όταν η μπαταρία τους είναι πλήρως φορτισμένη μπορούν να κινηθούν για αρκετές εκατοντάδες χλμ. το πρόβλημα του περιορισμένου αριθμού σταθμών φόρτισης ειδικά έξω από τις αστικές περιοχές εξακολουθεί να είναι μεγάλο όπως επίσης και η μεγάλη χρονική διάρκεια της φόρτισης.

Τα τελευταία χρόνια έχουν αναπτυχθεί διαφόρων ειδών τεχνολογίες που υπόσχονται γρήγορη φόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η τελευταία τέτοιου είδους τεχνολογία έρχεται από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια (UC) που πειραματίστηκαν με κρυστάλλους λιθίου για να ξεπεράσουν τα προβλήματα που προκαλούν οι αποκαλούμενοι «δενδρίτες» στις μπαταρίες λιθίου οι οποίες χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε ηλεκτρονικές συσκευές αλλά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Οι δενδρίτες είναι συγκεντρώσεις λιθίου που σχηματίζονται στον ηλεκτρολύτη της μπαταρίας. Είναι κρυσταλλώδεις μάζες με σχήμα που παραπέμπει σε ρίζες δέντρου για αυτό και πήραν αυτή την ονομασία. Οι δενδρίτες εμποδίζουν την διαδικασία της φόρτισης, μπορούν να προκαλέσουν βραχυκύκλωμα και η μπαταρία μπορεί να πάψει να λειτουργεί, να πιάσει φωτιά ή ακόμα και να εκραγεί.

Οι ερευνητές κατάφεραν να δημιουργήσουν  ομοιόμορφους κρυστάλλους λιθίου τους οποίους τοποθέτησαν σε μια επιφάνεια από φθοριούχο λίθιο και σίδηρο αντικαθιστώντας τις πλάκες χαλκού που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες. Αυτός ο συνδυασμός εμπόδισε την ανάπτυξη δενδριτών βελτιώνοντας κατά πολύ την απόδοση της φόρτισης. Η τεχνολογία μπορεί να εφαρμοστεί και στις μπαταρίες αυτοκινήτων επιτρέποντας την πλήρη φόρτιση ενός οχήματος σε χρονικό διάστημα μίας ώρας αλλά και στις μπαταρίες ηλεκτρονικών συσκευών καθημερινής χρήσης όπως τα κινητά τηλέφωνα μειώνοντας και σε αυτές τον χρόνο φόρτισης.

Πηγή: https://www.naftemporiki.gr/
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 14/2/2023)

You May Like This