Οι συντονισμένες καταγγελίες αναμένεται να οδηγήσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση να εντάξει στην Temu στην κατηγορία ψηφιακών αγορών που υπόκεινται στις αυστηρότερες διατάξεις της νομοθεσίας, όπως τέθηκε σε ισχύ από το Φεβρουάριο.
Ενώσεις προστασίας των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησαν στη συντονισμένη υποβολή καταγγελιών σε βάρος της Temu, κατηγορώντας την κινεζικής ιδιοκτησίας εταιρία, γνωστής για τα εξόχως οικονομικά προϊόντα που διακινεί διαδικτυακά για πλήθος παραβάσεων που άπτονται του Νόμου Ψηφιακών Υπηρεσιών (DSA), ο οποίος τέθηκε πρόσφατα σε ισχύ. Η Temu άρχισε να δραστηριοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση πριν από ένα χρόνο περίπου, όμως ήδη φέρεται να προσελκύει περισσότερα από 75 εκατομμύρια χρήστες σε μηνιαία βάση.
Τα πρόστιμα για βεβαιωμένες παραβάσεις του νομοθετικού πλαισίου για τη ρύθμιση και την ασφάλεια των ψηφιακών αγορών που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να φτάνουν έως και το 6% των ετησίων εσόδων της μητρικής εταιρίας. Συγκεκριμένα, η Pinduoduo, μητρική εταιρία της Temu, ανακοίνωσε έσοδα σχεδόν 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2023, ποσό σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Temu εκτιμάται ότι είχε συμβάλει ποσοστό περίπου 23% αυτών των αποτελεσμάτων πέρυσι.
Η BEUC, ο ευρωπαϊκός οργανισμός καταναλωτών που εκπροσωπεί 45 περιφερειακές ενώσεις προστασίας των καταναλωτών σε 31 χώρες (Ευρωπαϊκή Ένωση και συνδεδεμένα με αυτή κράτη), ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι προχώρησε στην υποβολή καταγγελίας σε βάρος της Temu ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καλώντας την Ε.Ε. να προχωρήσει επειγόντως στο χαρακτηρισμό της Temu ως “πολύ μεγάλης διαδικτυακής πλατφόρμας” (VLOP) στο πλαίσιο του Νόμου Ψηφιακών Υπηρεσιών. Τυχόν απόδοση καθεστώτος VLOP θα σήμαινε ότι η Temu είναι υποχρεωμένη να τηρεί επιπρόσθετους κανόνες αλγοριθμικής διαφάνειας και λογοδοσίας, συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης διαχείρισης τυχόν συστημικών κινδύνων. Στην κατηγορία VLOP εντάσσονται ήδη πλατφόρμες όπως η Alibaba, η Amazon, η Booking.com, η Google Shopping και η Zalando.
Παράλληλα, 17 από τις ενώσεις που μετέχουν στη BEUC κατέθεσαν καταγγελίες στο πλαίσιο του DSA στις αρμόδιες εθνικές αρχές, κατηγορώντας την Temu ότι παραβιάζει τους γενικούς κανόνες της νομοθεσίας που έχει τεθεί σε εφαρμογή από τα μέσα Φεβρουαρίου.
Η Μονίκ Γκογιάν, γενική γραμματέας της BEUC, κατηγόρησε την Temu ότι “βρίθει τεχνικών χειραγώγησης”, σχεδιασμένων να ωθούν τους καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερα, ενώ ισχυρίστηκε ότι η πλατφόρμα προσφέρει ανεπαρκείς πληροφορίες σχετικά με τους πωλητές, με αποτέλεσμα “συχνά οι καταναλωτές να μη γνωρίζουν από πού αγοράζουν προϊόντα. Αυτή η κατάσταση εμποδίζει τους καταναλωτές να σχηματίσουν ολοκληρωμένη άποψη ή να γνωρίζουν αν ένα προϊόν καλύπτει τους κανόνες ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης”.
Η συντονισμένη κατάθεση καταγγελιών έρχεται στον απόηχο μεμονωμένων ενεργειών στις οποίες είχαν προβεί ενώσεις προστασίας καταναλωτών, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια και τη νομιμότητα των προϊόντων που διατίθενται μέσω της Temu.
Λόγου χάρη, το περασμένο φθινόπωρο η ιταλική ένωση προστασίας καταναλωτών Altroconsumo υπέβαλε σε ελέγχους καλλυντικά τα οποία αγοράστηκαν από την Temu και διαπίστωσε ότι στη συντριπτική πλειοψηφία τους δεν ανέφεραν πλήρως ή και καθόλου τα συστατικά τους. Νωρίτερα μέσα στο 2024 η γερμανική Vzbv διατύπωσε ανησυχίες σχετικά με τις παραπλανητικές κριτικές προϊόντων και τις εκπτώσεις που προέβαλε η πλατφόρμα.
Η συντονισμένη κατάθεση καταγγελιών εκτιμάται πως θα ασκήσει πίεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση να κατατάξει την Temu στην κατηγορία των VLOP. Εκπρόσωπος της Κομισιόν δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές αρχές γνωρίζουν ότι η Temu ανέφερε πρόσφατα περισσότερους από 45 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες μηνιαίως στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αριθμός ικανός να οδηγήσει στην κατάταξη της εταιρίας ως VLOP, αναφέροντας ότι η Κομισιόν βρίσκεται ήδη σε επικοινωνία με την πλατφόρμα ενόψει της ενδεχόμενης κατάταξής της στην κατηγορία αυτή.
Απαντώντας, η Temu ανέφερε πως είναι “νεοεισελθούσα” στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αξιολογεί τις παρατηρήσεις πελατών, ρυθμιστικών αρχών και καταναλωτικών ενώσεων, υποστηρίζοντας ότι ήδη προσαρμόζει το πώς λειτουργεί, ώστε να ακολουθεί το πλαίσιο που ισχύει στην Ε.Ε. Στη δήλωσή της, η Temu εμφανίζεται αποφασισμένη να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έχουν τεθεί.
“Ως προς την καταγγελία της BEUC, τη λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας και θα τη μελετήσουμε διεξοδικά”, αναφέρει στην ίδια ανακοίνωση η Temu. “Ελπίζουμε να συνεχίσουμε το διάλογο με τα εμπλεκόμενα μέρη ώστε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες που παρέχει η Temu στους καταναλωτές. Όπου εντοπίζουμε τομείς που έχουν περιθώρια βελτίωσης θα χαρούμε να συνεργαστούμε ώστε να εξελίξουμε τις υπηρεσίες μας και να διορθώσουμε τυχόν αστοχίες. Απαρέγκλιτος στόχος μας είναι η διαφάνεια και η πλήρης συμμόρφωση με το σύνολο του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου”.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένη μήνα η Shein, βασική ανταγωνίστρια της Temu, ορίστηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως VLOP στο πλαίσιο του Νόμου Ψηφιακών Υπηρεσιών, καθώς είχε υπερβεί το όριο των 45 εκατομμυρίων ενεργών χρηστών μηνιαίως. Η επίσης κινεζική AliExpress είχε συμπεριληφθεί στις εταιρίες που κατατάχθηκαν στην κατηγορία VLOP κατά τον πρώτο γύρο αξιολογήσεων, τον Απρίλιο του 2023.
Πηγή: https://www.insomnia.gr/
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 17/5/2024)
Join the Conversation →