Ύστερα από τις ανησυχίες της Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών (Competition and Markets Authority) ότι η απόκτηση της διαδικτυακής πλατφόρμας Giphy από την Meta βλάπτει τον ανταγωνισμό μεταξύ των πλατφορμών, η CMA τώρα προέβη στο δεύτερο στάδιο της έρευνας της, καταλήγοντας σε μια οριστική απόφαση.
Η CMA επιβεβαίωσε τις ανησυχίες της και απαιτεί πλέον από τη Meta να πουλήσει την Giphy. O Stuart McIntosh, πρόεδρος της ανεξάρτητης ομάδας που ηγείται της έρευνας δήλωσε:
Η σχέση μεταξύ Facebook και Giphy βλάπτει ήδη δυνητικές ευκαιρίες στην αγορά των διαφημίσεων προβολής. Χωρίς μέτρα, θα επιτρέψει επίσης στο Facebook να αυξήσει ακόμη περισσότερο τη σημαντική του ισχύ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελέγχει την πρόσβαση των ανταγωνιστών στα GIFs.
Απαιτώντας από το Facebook να πουλήσει το Giphy, προστατεύουμε εκατομμύρια χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και προωθούμε τον ανταγωνισμό και την καινοτομία στην ψηφιακή διαφήμιση.
Τον Μάιο του 2020, η Meta εξαγόρασε την Giphy και η CMA ξεκίνησε την έρευνα το καλοκαίρι του ίδιου έτους, ελέγχοντας ταυτόχρονα την εταιρεία. Τον Ιούνιο, η CMA ζήτησε τη διακοπή της περαιτέρω ενσωμάτωσης των GIFs στην πλατφόρμα του Facebook με την αυστηρή επίβλεψη να συνεχίζεται.
Η ανησυχία της βρετανικής ρυθμιστικής αρχής δεν ήταν μόνο ότι η Meta θα μπορούσε απλώς να απαγορεύσει στους ανταγωνιστές την πρόσβαση στο περιεχόμενο Giphy για να το αναδημοσιεύσουν οι χρήστες του, αλλά ότι θα μπορούσε να τροποποιήσει τους όρους πρόσβασης. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να απαιτήσει από ανταγωνιστές όπως το TikTok, το Twitter και το Snapchat να παρέχουν περισσότερα δεδομένα των χρηστών για να αποκτήσουν πρόσβαση σε Giphy GIF.
Σε δελτίο τύπου η CMA υπογράμμισε ότι:
Μετά από συζητήσεις με ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και οργανισμούς και αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων που προτείνει η Facebook, η CMA κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι ανησυχίες της για τον ανταγωνισμό μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο εάν η Meta πουλήσει το Giphy εξ ολοκλήρου σε έναν εγκεκριμένο αγοραστή.
Παράλληλα, η εποπτική αρχή εξέφρασε τις ανησυχίες της για τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει η επαγγελματική αυτή συνεργασία στον κλάδο της ψηφιακής διαφήμισης, καθώς η Giphy, πριν από τη συγχώνευση της με την Meta, διέθετε υπηρεσίες πληρωμένης διαφήμισης στις ΗΠΑ – κίνηση που βρισκόταν υπό συζητήσεις για περαιτέρω επέκταση σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η Facebook διέκοψε τις διαφημιστικές υπηρεσίες της Giphy τη στιγμή της συγχώνευσης, αφαιρώντας μια σημαντική πηγή δυνητικού ανταγωνισμού. Η CMA το θεωρεί αυτό ιδιαίτερα ανησυχητικό, δεδομένου ότι το Facebook ελέγχει σχεδόν το ήμισυ της αγοράς στις διαφημίσεις, αξίας 7 δισεκατομμυρίων λιρών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανέφερε η CMA.
Επιπλέον, η CMA αξιολόγησε μια σειρά από άλλα μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος στον ανταγωνισμό αντί να απαιτήσει την πώληση της Giphy. Μάλιστα, εξέτασε τις τρεις επιλογές που προτάθηκαν από την Meta, αλλά τις απέρριψε.
Η βρετανική ρυθμιστική αρχή περιέγραψε τα προτεινόμενα μέτρα του Facebook ως «συμπεριφορικά» και όχι «ουσιαστικά», απορρίπτοντάς τα ως ακατάλληλα. Υποστήριξε επίσης ότι οι εν λόγω προτάσεις δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση των ανησυχιών της.
Μπορεί η CMA να έχει διαβεβαιωθεί ότι μόνο η αποδέσμευση της Giphy από την Meta θα επιφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα στον ανταγωνισμό, η Meta ωστόσο προνόησε και εξασφάλισε πολλά «προνόμια» κατά την απόκτηση της Giphy. Πλέον, τα έσοδα της λειτουργίας της Giphy εξαρτώνται πλήρως από την Meta, ενώ το γραφείο της εταιρείας μεταφέρθηκε εκεί και όλοι οι εργαζόμενοι διατηρούν συμβάσεις εργασίας με αυτή αποκλειστικά.
Η CMA ανέφερε:
Αναμένουμε ότι η Facebook θα χρειαστεί να παράσχει κατάλληλα οικονομικά και άλλα κίνητρα για να ενθαρρύνει τους πρώην υπαλλήλους της Giphy να επιστρέψουν σε αυτή και να προσλάβει κατάλληλους αντικαταστάτες για οποιοδήποτε μέλος του προσωπικού αποφασίσει να μην επιστρέψει. Αναμένουμε επίσης ότι η Giphy θα λάβει επαρκείς οικονομικούς πόρους για να της επιτραπεί να λειτουργεί και να ανταγωνίζεται όπως θα έκανε αν δεν είχε αποκτηθεί από τη Facebook.
Ως απάντηση στην CMA, ένας εκπρόσωπος της Meta είπε:
Διαφωνούμε με αυτή την απόφαση. Εξετάζουμε την απόφαση και όλες τις επιλογές που έχουμε, συμπεριλαμβανομένης της ένστασης. Τόσο οι καταναλωτές όσο και η Giphy βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση με την υποστήριξη της υποδομής, του ταλέντου και των πόρων μας. Μαζί, η Meta και η Giphy θα βελτιώσουν το προϊόν της Giphy για εκατομμύρια ανθρώπους, επιχειρήσεις, προγραμματιστές και συνεργάτες API στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε όλο τον κόσμο που χρησιμοποιούν το Giphy καθημερινά, παρέχοντας περισσότερες επιλογές για όλους.
Πηγή: techgear.gr
(Κώστας Παπαζαχαρίου, αναδημοσίευση 2/12/2021)
Join the Conversation →