nowmag.gr

Μια θετική χρονιά για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη θα είναι το 2023, με την αξία των B2C online αγορών να αυξάνεται ποσοστιαία κατά 8%. Εάν επιβεβαιωθεί αυτή η εκτίμηση, σημαίνει ότι ο κύκλος εργασιών του B2C ηλεκτρονικού εμπορίου θα ξεπεράσει φέτος τα €970 δισ.

Σε απόλυτους αριθμούς, οι online B2C πωλήσεις στην Ευρώπη ήταν μεν αυξημένες περίπου στα €900 δισ. από €849 δισ. έναν χρόνο νωρίτερα (καταγράφοντας άνοδο κατά 6%). Ωστόσο, οι υψηλότερες τιμές ήταν ο κύριος μοχλός στην αύξηση του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

“Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, η Ευρώπη επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τον αντίκτυπο του ρωσικού πολέμου στην Ουκρανία, κυρίως από τους υψηλούς ρυθμούς πληθωρισμού, που ασκούσαν πτωτική πίεση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών”, επισημαίνει η ετήσια Έκθεση για το Ευρωπαϊκό Ηλεκτρονικό Εμπόριο 2023, που δημοσιοποίησαν χθες οι ενώσεις Ecommerce Europe και EuroCommerce.

Η σταδιακή εκτόνωση του πληθωρισμού οδηγεί το τρέχον έτος την αγορά σε θετικό έδαφος, σε αντίθεση με το 2022, όταν το πληθωριστικό  σοκ έφερε, για πρώτη φορά, στην αγορά αρνητικό πρόσημο 2%. Το μέλλον, πάντως, προδιαγράφεται θετικό, με την πορεία της αγοράς e-commerce να παραμένει θετική και τα επόμενα χρόνια και τις διαδικτυακές πωλήσεις να αυξάνονται, φτάνοντας περίπου το 30% των λιανικών πωλήσεων έως το 2030.


Αγορές σε άνοδο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, οι μόνες περιοχές χωρίς πτώση των πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου πανευρωπαϊκά το 2022 ήταν η Ανατολική Ευρώπη με +5% και η Νότια Ευρώπη με +13%. Στο μεταξύ, η Δυτική Ευρώπη είναι, μακράν, η μεγαλύτερη περιοχή, κατέχοντας το 67% του συνολικού κύκλου εργασιών B2C στην Ευρώπη για το 2022. Ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με μερίδιο μόλις 16%.

Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά χαμηλότερο μερίδιο στον συνολικό κύκλο εργασιών B2C ηλεκτρονικού εμπορίου.

Το 2022, στη Δυτική Ευρώπη ο τζίρος του e-commerce ήταν €603 δισ., στη Νότια Ευρώπη €146 δισ. και στην Κεντρική Ευρώπη €72 δισ. Η Βόρεια Ευρώπη ήταν ακριβώς πίσω από την Κεντρική Ευρώπη με €65 δισ., ακολουθούμενη από την Ανατολική Ευρώπη με €14 δισ. σε κύκλο εργασιών.

Οι κορυφαίες χώρες στον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (€291 δισ.), η Γαλλία (€146 δισ.), η Γερμανία (€102 δισ.) και η Ισπανία (€72 δισ.).

Οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (μη προσαρμοσμένοι για τον πληθωρισμό) στον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου σημειώθηκαν στην Εσθονία (106%), στη Ρουμανία (51%), στη Βουλγαρία (31%), στην Ισπανία (31%) και στο Βέλγιο (22%).

Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέχει σήμερα το υψηλότερο μερίδιο ηλεκτρονικών αγορών (95%), ακολουθούμενο από την Ολλανδία (92%), τη Νορβηγία (92%), τη Δανία (90%) και την Ελβετία (90%). Το χαμηλότερο μερίδιο των online αγοραστών βρέθηκε στο Μαυροβούνιο (31%), τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη (39%), την Αλβανία (49%) και τη Βουλγαρία (49%).


Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών

Στο μεταξύ, σημαντική δείχνει να είναι η συμβολή των νέων τεχνολογιών στην αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου πανευρωπαϊκά. Η τεχνολογική πρόοδος σε 5G, AR/VR, ψηφιακά πορτοφόλια και νέες λύσεις καταστημάτων, όπως SaaS, εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως οδηγός βαθύτερης διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου επί ευρωπαϊκού εδάφους.

“Η προσαρμογή της νέας τεχνολογίας (AI, ChatGPT, AR/VR) έχει τη δυνατότητα να αυξήσει περαιτέρω τις δραστηριότητες ηλεκτρονικού εμπορίου, επιτρέποντας καλύτερες εμπειρίες μάρκετινγκ, εξυπηρέτησης πελατών και αγορών. Η άνοδος των πληρωμών μέσω smartphone (ψηφιακά πορτοφόλια) και οι τεχνολογίες απρόσκοπτης πληρωμής θεωρούνται επίσης σημαντικοί μοχλοί για το ηλεκτρονικό εμπόριο”, αναφέρει η έκθεση.

Η εικόνα στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας και τα στοιχεία της Eurostat, στην Ελλάδα οι διαδικτυακές πωλήσεις B2C συνεχίζουν να αυξάνονται διαρκώς από τα €7,5 δισ. το 2019 κατά 8-10% ετησίως, με εκτιμώμενο κύκλο εργασιών €17,33 δισ. το 2023. Το ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ για το E-GDP, ακολουθεί με ποσοστό συμμετοχής 7,9% την αύξηση του ΑΕΠ στην Ελλάδα.

Αντίστοιχα, οι Έλληνες διαδικτυακοί καταναλωτές συνεχίζουν να αυξάνονται από το 51% το 2019, στο 70% το 2022 και στο 75% το 2023.

“Τόσο το 2022 όσο και 2023, χαρακτηρίζονται από ένα επίμονο υψηλό πληθωρισμό, με αποτέλεσμα οι ευρωπαίοι και οι εγχώριοι καταναλωτές να είναι πολύ πιο ευάλωτοι στις τιμές βασικών αγαθών”, σχολίασε ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π. και μέλος της EuroCommerce, Bασίλης Κορκίδης, και πρόσθεσε: “οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν γρήγορα και η ελληνική επιχειρηματικότητα φαίνεται να προσαρμόζεται”.

Πηγή: sepe.gr

You May Like This